03 April 1999....14 tahun yang lalu....

As salam semua..pagi nie agak awal utk mengupdate story kat blog aku ni sebab aku teringatkan somebody pada tarikh hari ini 03 April...sesorg yg pernah menjadi kawan aku dulu dan selama2nye..yg pernah tetiba aku jadi terlalu sygkan dia lebih dari seorg teman..bunga2 cinta monyet kot sambil tersenyum sendirian..hehe..apalah ko ni shila....pejam celik pejam celik sudah 14 tahun dia pergi menghadap ILAHI...sekejap jer rasa..

Buat geng2 yg masih mengingati beliau,aku yakin beliau pasti tenang di sana...

Mohammad Solihin Bin Haji Merzuki..inilah nama kwn aku yg juga merupakan jiran paling dekat ngn umah aku dulu..anak 3 daripada 5 beradik..1st time kenal masa dlm kelas sebab dia ni budak baru,masa tu darjah 4 rasanye..ikut mak dia bertukar kat klinik desa time tu.mak dia misi baru kat situ..nama je jiran tapi kenal kat kelas..hehe..pada awalnye dia ni malu2 orgnye..yelah budak barulah katakan..pendiam je dalam kelas..tapi tak lama mcm tu,bile dah kenal ngn Norazlan,Azlan,Epi n yg lain2 tu giler2 gak rupanye..nakal..biasalah nama pun budak lelaki kan...kat sekolah,dia ni aktif tul main bola..jadi keeper sekolah tu sebab dia mmg cekap tangkap bola nih..selalu dapat anugerah keeper terbaik..selalu g perlawanan sama2 sebab aku pun wakil sekolah main bola jaring time sekolah rendah dulu..hehe..kadang2 bile dia tak dtg sebab ada game,aku g lah umah dia bg tugasan apa yg cikgu nak..bukan apa,aku tau dia tak dan..kdg2 dia dtg umah aku..tak pun dia kol jer..seronok tul zaman kanak2 aku dulu..

Naik darjah 5,dia dilantik jadi pengawas..huhu..aku yg nk sgt2 dia plak yg terpilih..geram weh..tapi takpe..aku dilantik jadi penolong kelas..hehe..giler kuasa sikit lah time tu..hahaha..time nilah mcm2 hal yg jadi sampai lah masuk darjah 6..berpuak2..mcm2 geng yg ada..geng rambut belah tghlah..bujet hensem..budak2 baru nak dewasa..gitulah..tapi yg paling popular Hajar Munira n the gang ngn group budak lelaki yg tak tau nama apa..tapi di anggotai oleh budak2 lelaki yg jadi pengawas..termasuklah beliau ni...tapi kitorg ni giler2 mcm manepun study tetap no 1..ktorg sentiasa berlawan utk dapatkan result yg terbaik dalam kelas..itu yg bestnye...aku pasti,ramai yg akan tersenyum bile ingat balik semua tu..

Naik sekolah menengah,ramai yg berpecah..yelah..result UPSR yg bagus dapatlah sekolah yg baguskan..tapi ramai yg stay kat sekolah menengah yg terdekat jelah..SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SUNGAI LEMBING..tu jelah sekolah yg dekat ngn umah..walaupun digelar sekolah hulu,tapi ok apa..pagi2 suasana sekolah mcm kat oversea..kabus tebal sampai kul 10pagi..nak cari mana...kt sg lembing jer ada..kebetulan beliau juga ikut sekolah yg sama..walaupun hari2 naik bas yg sama..kami dah jarang bertegur sebab mungkin dah mula rasa segan kot..dah umur 13tahun,tu yg segan tu..

Masa form 1 tahun 1998,aku difahamkan beliau sgt rapat dengan seorg budak cina ni..budak cina tu mmg comey..kiranye diorg kapel kot..lagipun dorg satu kelas..aku kelas lain..cinta monyet..hehe..heboh gaklah time tu..yelah beliau dikategorikan sebagai budak hensem ma..dahlah kulit putih kuning,bibir nipis,bile senyum mata sepet jer..rambut kadang2 cacak,kdg2  belah tepi..ramai gak yg berkenan kat dia..hehe..

Tapi persahabatan baik dorg tu tak lama..sebab budak cina tu eksiden masa nak g sekolah,meninggal...time tu satu sekolah g melawat budak cina tu sebab dia sgt peramah sampaikan abg2 n akak2 form 5 pun kenal dia..lagipun dia pengawas pelatih masa tu..mmg ramai yg suka ngn sikap dia..org yg sgt sedih pastilah beliau..tapi tak lama pun sebab semua org dah boleh terima hakikatkan..

Naik form 2 tahun 1999,aku n beliau sekelas..mmg best ar sebab dapat duk dalam satu kelas yg sama lagi...masa nilah aku n beliau kembali rapat..tak kisah ar dari segi apa pun..kerja sekolah mmg dia bnyk cari aku lah nak pinjamlah.nak tirulah..hehe..aku ok jer sebab aku tau dia tak dan..yelah dah jadi pemain MSSM masa tu wakil Pahang plak tu..setiap hari ada jer latihan kat kuantan..aku tau sebab aku nampak dia naik bas kat depan umah dia tu..

Hujung bulan 3,sekolah ada buat temasya sukan sekolah..kebetulan beliau satu rumah ngn aku..bnyk tul acara yg dia masuk..semua dia pulun johan..tapi tulah..mmg tak disangka2..keesokannya dia demam..kebetulan jatuh pada hari raya haji..so sekolah cuti..habis cuti,dia belum pulih sepenuhnya dari demam..n di masukkan ke wad sebab kene demam panas..mmg agak gempar gaklah kat kelas..hmm..so ktorg pun plan nk g melawat beliau di hospital..

Tapi tulah,perancangan Allah mendahului perancangan manusia..beliau menghembuskan nafas terakhir di sisi ayah beliau Haji Merzuki pagi ktorg nak g melawat beliau..mmg kami tak sempat nk tgk dia..aku yg ketika itu sedang bersiap2 utk tgu bas mmg kaku seketika..mcm tak percaya...lantas terus aku kol kwn2 aku bgtau berita tersebut..menangis mcm mane pun beliau tetap dah pergi dan takkan kembali lagi..

Tanggal 03 April 1999,lepas solat Asar,jasad beliau selamat disemadikan di Beserah,dekat umah tok dia..yg aku tau hanya Norazlan yg sempat melihat beliau buat kali terakhir..sedih mmg sedih sebab beberapa minggu sebelum itu,beliau ada bgtau yg ayahnya akan berpindah ke rumah baru sebab mak dia dah nak pencen..beliau mintak aku selalu2lah jenguk dia kat sana..tapi tulah mmg tak sangka..beliau mmg pergi jauh..jauh sgt2..aku pernah sayangkan beliau lebih dari seorg kawan...mungkin itu tanda beliau akan pergi tinggalkan aku n kawan2.....


SUDAH 14 TAHUN PERISTIWA INI TERJADI..TETAPI RAUT WAJAHNYA MASIH TERGAMBAR DI INGATAN...SEMOGA BELIAU BAHAGIA DI SANA.....AMIN...

...............................................ALFATIHAH............................................




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Story mory My Najihah

Update..update dan update lagi..

My Little Nurul Ain Najihah...