Kronologi Kelahiran Mohammad Alif Najmi - 03 April 2013

Hari ni dah 37 hari aku berpantang..singkap kembali ke tarikh 2 April 2013 bersamaan hari Selasa.

Seperti biasa pagi tu aku ke Klinik Desa Kg Panching utk checkup seminggu sekali..masa tu dah 39 minggu 4 hari..keadaan aku ok jer..takde demam,takde sakit kepala ke apa..kat klinik tu misi sahkan yg darah aku naik giler..2 kali dia cek..mmg darah naik..so misi terus refer aku ke Klinik Batu 4 Sg Lembing jumpa doktor..kat sana mmg doktor sahkan yg darah aku masih naik n tak turun2..then aku diminta utk masuk ke bilik rawatan utk proses cek bukaan jalan..sister yg buat..masih lagi close bukaan jalan utk bersalin.pas tu aku telah diminta oleh doktor utk ke hospital bagi mengelakkan risiko yg lebih tinggi lagi sekiranya aku masih belum bersalin sebab due date aku 5 April 2013..3 hari jer lagi..

So jam 11.30pagi tu aku dikejarkan ke hospital besar dengan ambulans sebab doktor tak bg pergi sendiri..huhu..sampai kat Lowrisk pukul 12 lebih mcm tulah..terus doktor cek jalan n jantung bby semua..bby ok..tapi darah aku masih tak nak turun..jadi doktor terus dengan proses bukak jalan..aku time tu mmg tak rasa sakit langsung..aku pun perasaan yg proses kelahiran kali ni aku lebih tenang dan relaks dari pada kelahiran sulung aku yg dulu..Alhamdulillah sgt2..

Doktor bukak jalan 3cm n aku dah ready utk bersalin..ptg tu terus masuk ward..darah masih tak turun2..mlm tu kat ward barulah terasa sakit..tapi sakit tu dtg sekejap2..aku buat kiraan..mula2 sakit tu aku rasa sakit perut nak berak..so aku g tandaslah dalam kul 1pg mcm tulah..tapi aku tak teranlah..just biar jer dengan sendiri..takut kot2 teran nanti kepala bby plak yg kuar..pas tu aku tgk jam..sakit dtg dalam setengah jam sekali..tapi nasib baik sakit kali ni aku boleh bgn,boleh mkn,boleh mandi semua..so sakit tu yg boleh aku tahan..pas tu sakit tu dtg dalam 15 minit sekali..aku bgtau misi yg dtg cek darah tu,pas tu dia ckp get ready kul 6pagi nanti sebab nak masuk ubat ikut bawah..

Kul 4.30 pagi aku dah bgn n siap2 minum air milo panas sebab nk tgu turn masuk ubat..las2 aku dapat tau tak jadi plak..so lepas sarapan pagi kul 8.30pagi tu aku dibawa masuk ke Labour Room..tak sempat nak mkn berat2 yg aku kirim ngn suami..risau gak kot2 aku tak tahan lapar kat LR tu nanti..dalam LR tu mana boleh mkn or minum..so aku try bertahan..kat LR tu seperti kelahiran Najihah aku ditempatkan di bilik yg sama aku rasa sebab hujung sekali..situasi aku masa tu ok2 aje..yelah tak nak stress sgt sebab tekanan darah tak turun2kan..kalu aku stresskan tak pasal2 kene cezer plak..

Aku bersyukur sgt sepanjang aku kat LR tu ada pelatih Shah Putra yg sgt baik melayan aku..layan aku bercerita itu ini..yelah tgh2 sakit tukan dapat ketawa sikit2 pun kira oklah..nama dia Najwa..baik orgnya..aku selesalah..doktor dtg cek jalan masih lagi 3cm..so doktor amik keputusan utk pecahkan air ketuban aku lebih kurang 10.45pagi mcm tu..start pecah ketuban tu rasa sakit dah bertukar rima..10 minit sekali mcm tu..dan bile dah start sakit tu rasa nak kencing plak yg menggu..huhu..terpaksalah doktor n misi pakaikan salur utk bantu aku buang air kecil..bnyk tuh..segan plak aku..

Layan sakit sampailah kul 2.ooptg mcm tu ada sister dtg n ofer aku utk pakai topeng gas kat sebelah sebab dia tgk aku dah tak tahan sgt dah..mana taknyer bilik sebelah yg sma2 masuk sekali ngn aku pagi tadi dah bunyi org bising2 nak sambut bby..mungkin aku agak tertekan kot sebab semua dah nak bersalin..time tu dah 7cm..so aku pakailah gas tu..mak oi..rasa dia..lembik aku layan sakit tu..huhu..sedar2 2.30ptg mcm tu aku dah tak tahan sgt nak teran..so misi dtg cek jalan dan bgtau dah 10cm..berkejar plak dorg kat aku..

Bersalin kali ni mmg tak gunting pun..tgu bby kuar dgn sendiri sambil aku tolong teran dgn kudrat yg ada..Alhamdulillah aku berjaya gak teran walaupun di minit2 terakhir aku rasa nk vacuum jer..mujur bby kuat n berjaya kuar dgn selamat..tapi bby kuar senyap..tali pusat dah berbelit 2 line kat leher..aku dah menjerit "Ya Allah..anak aku..anak aku"Alhamdulillah semuanya selamat..aku just koyak sikit n diberi jahitan minimum jer..

Apa2pun sekarang Alif dah sebulan 12 hari dengan berat 4.1+++kg..syukur sgt2..

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Story mory My Najihah

Update..update dan update lagi..

My Little Nurul Ain Najihah...