Kronologi Kelahiran Mohammad Adib Aiman

As salam dan selamat sejahtera buat mereka2 yang ada menjenguk blog aku ini yang masih belum sempurna sepenuhnya.Banyak info yang perlu dikemaskini.Kini aku kembali menulis utk berkongsi kisah kelahiran anak ketiga aku yang mana adalah seorang lagi hero dan kini hampir berumur 3 bulan.Tarikh jangkaan aku bersalin adalah 8 Jan 2015,jadi bermula 24 Dis 2014 aku telah pun mengambil cuti beralin awal 2 minggu kerana aku sudah tidak larat untuk bekerja,lagipun masa tu banjir telah melanda kawasan sekitar kampung ku.

2 minggu menungu tarikh jangkaan kelahiran,3 hari rumah ku terkepung dek banjir.Perasaan masa tu memang berdebar2 takut aku bersalin dalam banjir..huhu...sampai misi dah pesan segera keluar dari kawan banjir sekiranya air masih naik..huhu..tapi alhamdulillah,banjir berlalu tanpa aku rasa sakit bersalin...tetapi bila menjangkau tarikh 8 Jan 2015,aku masih belum ada tanda2 mahu bersalin..akhirnya doktor telah memutuskan untuk aku ke hospital pada 14 Jan 2015 untuk bersalin secara induce kerana telah pun melebihi tarikh jangkaan yg sepatutnya.

Pada 14 Jan 2015,di LOWRISK HTAA aku telah diperiksa dan doktor telah membuka sedikit laluan untuk proses kelahiran.Estimation doktor ttg berat kandungan adalah sekitar 3.2 - 3.4 kg mcm tu lah..hmm..debor lagi..besar tu bagi aku..dulu alif just 3.03kg sahaja..jadi ptg tu aku telah dimasukkan ke wad untuk menunggu masa bersalin..bermalamlah aku di wad...huhu..sedih sebab terpaksa tinggalkan ain n alif dgn mama n abah aku.Suami seperti biasa akan standby di hopital,tetapi memandangkan malam tu aku belum lagi nak beralin aku minta dia balik dulu,rehatkan diri di rumah sebab doktor belum mengesahkan apa2 lagi.

Esoknya 15 Jan 2015,pagi2 lagi aku telah diminta utk masuk ke bilik rawatan utk proses bukaan jalan..hmm..bukan masuk ubat tapi masuk tiub macam belon..kene seluk lagi..huhu..sakit tu kene seluk...tapi tahan jerlah..bila dah masuk belon tu mmg rasa kontraksi kuat giler sampai aku tak boleh nak baring langsung..tak sampai 3 jam belon tu dah kuar,tapi bukaan tetap 3cm..huhu..sedih..tghari doktor datang dan mengesahkan aku telah dimasukkan dalam senarai menunggu masuk ke lroom...lagi debor perut..mujur aku bawak bekal kurma utk bagi ketenangan n tenaga tambahan semasa proses bersalin nanti...

16 Jan 2015..lepas bfast,aku telah ditolak masuk ke lroom..mujur sempat dgn suami..sekitar jam 9pagi aku ditolak masuk ke lroom dgn peraaan yg tenang walaupun hakikatnya berdebor yg amat..aku cuba menenangkan diri dgn berselawat bnyk2...selepas diperiksa doktor mengesyorkan utk aku amik epidural kerana aku tiada rasa sakit utk bersalin..doktor syor mcm tu sebab bimbang aku akan rasa sakit lama di lroom..setelah berbincang dgn doktor n suami aku setuju utk amik suntikan epidural..debor lagi,tapi aku tawakal dah masa tu..berserah semuanya dgn ALLAH..selepas epidural tu dimaukkan melalui tulang belakang,aku ditinggalkan utk berehat dan tido..benar,aku takde rasa akit walaupun kontraksi ku semakin kuat dari jam ke jam..akhirnya sekitar jam 4.45 ptg aku selamat melahirkan seorg bayi lelaki yang dinamakan MOHAMMAD ADIB AIMAN BIN MOHD JUMAYIN..nama adalah hasil perbincangan aku suami dan family ku..

Alhamdulillah sekarang Aiman dah berumur hampir 3 bulan...dan 1st time aku benar2 telah memberi kepercayaan kepada org luar utk mengasuh Aiman..alhamdulillah ibu aiman mmg seorg pengasuh yang baik dan yang paling utama beriman...


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Story mory My Najihah

Update..update dan update lagi..

My Little Nurul Ain Najihah...