Alahai..apa salahnya....

Hari ini aku nak bercerita soal apa ye..hehe..(galok weh..)dah tulis tajuk tanye lagi nak cerita pasal apa..gini ceritanya...adalah sebuah keluarga ni yg kadang kala ada konfliknya kadang kala ok jer keadaannya..si ibu dan ayah mmg bekerja bagi menyara anak2 yang ramai..dalam anak2 tu adalah sorg anak dara yg belasan tahun umurnya tapi dah habis sekolah 2 tahun yg lepas..rutinnya setiap hari setelah habis sekolah ialah menguruskan kedai kopi warisan keluarga disamping membantu ibu berniaga nasi lemak n kuih muih di kedai yang sama..si ibu setiap hari bangun sekitar jam 3pagi bagi menyiapkan hasil jualan..mujurlah sekarang si bongsu sudah menjangkau usia 13 tahun..sudah boleh menguruskan diri di pagi hari utk ke sekolah..so takde masalah lah..kalu tak setiap pagi si kakak ini akan terjerit2 menguruskan hal adik2..
kini tugasnya sudah berkurang...setiap pagi kini hanya menguruskan jualan ibunya utk dihantar ke kedai...habis jualan jam 11pagi..terus balik ke rumah dan bermulalah sesi mengemas rumah yg macam kapal pecah..yelah anak bujang ramai,rumah pun dah tak nampak mcm rumah pun kadang2 tu..mujur si anak dara ini ada b0leh menguruskan rumah dari menyapu sampah hinggalah menjemur baju yg tak penah selesai...si ibu tak sempat..penat lagi..takpe..semua tukan pahala yang tak ternilai harganya..membantu meringankan kerja2 rumah si ibu..
Keputusan peperiksaan dia masih boleh utk dia sambung belajar..tapi si kakak ini memilih utk duduk di rumah menjalankan tugsan rutinnya..namun ada yg berbunyi supaya dia sambung belajar..sebelum ini dia mmg bersetuju utk smbung belajar,namun biasalah pasti ada yg berbunyi sape nak uruskan kedai n bantu si ibu?nak harapkan si abang2 yg ada..jgn haraplah..las2 si ibu yang tanggung sendiri..Now..dia berniaga di kedai kopi tu sambil menjual nasi lemak n kuih muih buatan si ibu..ada untungnya..boleh gak bantu si ibu...boleh bantu si ibu uruskan rumah..so APA SALAHNYA si kakak ni berniaga di kedai tu..org yg tak penah rasa sama2 susah dgn si ibu takkan rasa apa yg si kakak itu rasakan..org hanya boleh bercakap tapi pernah ke fikir perasaan si kakak ini?

Kalu si kakak ini belajar sekalipun,sape yg mahu bantu ibu nya..kamu?kamu? atau kamu yg pandai bercakap itu?..takkan..so...jangan sesekali merendah2kan nilai harga diri si kakak ini walaupun beliau tidak belajar tinggi...


P/s : aku tau apa si kakak ini rasa sebab sebelum ini aku penah lalui apa yg dia lalui..sebab tu aku amik keputusan utk tidak tinggal jauh dari keluarga supaya senang aku membantu keluarga aku setelah hampir 3 tahun aku berjauhan dari keluarga kerana melanjutkan pelajaran..Yup..rezeki utk belajar itu ada...Alhamdulillah..namun skrg setelah bekerja aku tak nak berjauhan dari mereka supaya mudah untuk aku berada di samping mereka di kala senang n sukar..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Story mory My Najihah

Update..update dan update lagi..

My Little Nurul Ain Najihah...