Hanya Tinggal Kenangan...8 September 2011 ( 1938 - 2011 )

As salam semua...kepada yang ada membuka FB aku pasti mengetahui apakah di sebalik tarikh yang aku nyatakan di entri ini..My Ayoh yang merupakan datuk aku telah pergi kembali ke Rahmatullah pada tanggal 8/09/2011 jam 6.00 pagi seusai azan subuh..sebelum ini Ayoh memang telah dibenarkan balik ke rumah 2 minggu sebelum raya kerana dia nak sgt balik umah..tapi hari selasa minggu dia pergi itu,dia dikejarkan ke hospital kerana mengalami semput yang agak serius..ketika itu aku berada di Tanjung Karang menguruskan hal adik aku ke UPSI..lantas selesai pendaftaran adik aku Rabu 7/09/2011 aku dan keluarga bergegas balik ke Kuantan..sampai di Kuantan sudah agak lewat utk melawat,tapi nasib baik maksu aku yg bekerja sebagai jururawat di HTAA ada jadi kami boleh naik melawat Ayoh..sesampai di katil,Ayoh terus menghulurkan tangannya kepada kami utk kami salam n cium sebelum kami berbuat begitu..masih segar lagi peristiwa tu..aku tgk masa tu dia agak gelisah,dada turun naik macam nafas tak cukup,mata tak secerah biasa,redup memandang ke bawah...doktor sahkan ayoh ada kanser paru2 tahap 3 dan jaminan yg diberi telah bertukar dari 3 ke 6 bulan ke seminggu sahaja..waktu tu terasa nak menangis tgk ayoh yang kegelisah tak senang duduk..tak selesa agaknye dengan wayar2 yang ada di hidung nya...dicabutnya wayar2 tu..misi yang bertugas terpaksa pasang balik..

Tengah2 ada kat ayoh tu datang Guard yg bising2 sebab ramai sgt kat ayoh..sakit hati aku tul ngn Guard yg berlagak..tak tgk ke ada org tengah nazak tu..bengong tul lah..maksu aku ckp tgu je..lagipun staff kat wad tu tau apa yg berlaku..tapi bagi mengelakkan masalah lagi aku pun turunlah dengan My Najihah dan suami tgu kat bawah..itulah kali terakhir aku tgk ayoh..tak sampai setengah jam abah aku plak yg turun..sugul je nampak dia..

Tak lama lepas tu mama aku plak turun..then kitorang kene balik sebab My Najihah BO..takut nanti dia mengamuk tak selesa kalu lama2 sgt..sampai umah dalam kul 11 mlm mcm tu di iringi angin kuat n hujan yang agak lebat..selesai mandi semua kul 12 baru tido..

Pagi esoknya dalam kul 7 lebih abah dtg ke rumah aku membawakan berita sedih yg Ayoh dah takde kul 6.00 pagi tadi..mcm tak percaya sungguh aku ketika itu..hanya yang terucap di bibir ku Inalillah...abah mintak aku kemaskan umah wan yg sememangnya hanya sebelah dgn umah ku..nasib baik suami ku ada kunci spare yg Ayoh bagi masa dia nak berangkat ke Mekkah tahun lepas utk suami ku tgk2kan umah dia.Lepas mandi n siapkan My Najihah,aku terus ke umah Ayoh dengan mendukung Najihah sekali sebab suami ku keluar utk belikan sarapan pagi..terasa sayu sungguh bile masuk ke ruang utama umah..padahal aku selalu je masuk umah wan aku tu..kebetulan wan aku ada pembantu yg membantu dia membuat kuih muih utk dijual..dia gaklah yg selalu menolong wan aku kemaskan umah..pagi tu,kak ita dtg umah n tolong kemaskan umah..Jam 9.00 pagi aku bergegas ke KIPSAS bagi mengambil adik aku utk pulang ke rumah..sampai di rumah,org2 kampung dah penuh dtg berziarah..sayu sungguh aku rasa pagi tu..naik ke rumah aku lihat ayoh terbujur kaku di ruang rumah..YA ALLAH..menitis airmataku melihat Ayoh..dia sudah tidak bernyawa lagi..sekeliling umah terdengar esakan kecil ahli2 keluargaku di iringi bacaan Yassin..terasa sungguh kehilangan Ayoh taktala itu..

Jam 11.30 pagi,jenazah Ayoh dibawa ke surau Panching utk dimandikan.Surau tu tempat dia mengajar n manjadi Imam solat..aku berada di dalam surau tu sampailah tubuh Ayoh dikapankan..semerbak bau kapur barus memenuhi surau itu..adik2 sepupuku yg lelaki menolong Qariah surau memandikan Ayoh bersama pakcik2 ku yg lain..terdengar esak kecil bersama air yg mengalir membasahi badan Ayoh..jam 12.30 Ayoh selesai dimandikan serta dikafankan..aku sendiri melihat proses tersebut..terbujur kaku..hanya kain kafan n kapas sahaja yang menjadi pakaiannya..itulah pakaian yang akan dipakaikan bila kita mati nanti..Selesai kafan,wakil Qariah menjemput ahli keluarga utk melihat Ayoh buat kali terakhir..ketika itu tak semena2 air mata berjujuran jatuh tanpa dipinta..tangisan sedih kedengaran di semua ruang di surau itu dimulakan dengan Wan dan pakcik2 serta makcik2 ku..adik2 aku Ida dan suaminya serta hamdan yg baru  baru sampai terus meluru ke arah Ayoh..Ida tgh mengandung 7 bulan..melihat keadaan dia,airmata aku makin laju turun..aku tak sanggup utk mencium dahi Ayoh buat kali terakhir kerana aku takut airmataku akan jatuh di muka Ayoh..itu sgt2 dijaga ketika mencium jenazah..cukuplah aku dapat melihat wajahnya yg tenang dan bersih itu utk kenangan aku..adik2 sepupuku yg jauh tak sempat nak tgk Ayoh buat kali terakhir..

Sesudah solat zuhur,jam 2.00 ptg jenazah Ayoh selamat disempurnkan dengan diiringi bacaan talkin oleh Ayah Ngah,anak lelaki Ayoh yg kedua...Alhamdulillah...selesai sudah menyempurnakan pemergian Ayoh ke pangkuan Illahi..Sehingga kini masih terbayang raut wajahnya dan hanya kenangan dan ilmu agama yang ditinggalkan menjadi panduan kami....INSYA ALLAH..kita pasti bertemu jua Ayoh..
Ayoh....wajah ini akan sentiasa terpahat dihati kami..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Story mory My Najihah

Update..update dan update lagi..

My Little Nurul Ain Najihah...